Kastrering

Nu har jag nyss skickat in en ansökan om ett extra jobb på Ica Maxi :P
Det skulle bli skönt att få tjäna lite extra pengar, då kanske jag kan kastrera Ronja och resa utomlands nästa år ändå :P Men mamma verkar väldigt anti mot att kastrera henne. Först var det nog för pengarna för när jag sa att jag skulle betala själv så sa hon "vart ska du få 10 000 ifrån?" Men somsagt så kostar det ju bara 4000 typ. Och då har jag egentligen råd. Jag gick över och pratade med Lena tidigare ikväll och hon tyckte att jag gjorde helt rätt. Det finns helt klart fler fördelar än nackdelar. Men jag tror jag ska skriva upp dom här för att få en riktigt klar bild.
+
Slipper löpen = slipper skendräktighet
Mindre hormonsvängningar före, under, efter löp
Elimenera chansen för livmoderinflamation och minska chansen för juvercancer.(men då ska man egentligen kastrera dom när dom är yngre)

-
En liten chans att hon blir slöare och rundare.

Den chansen går bort om jag fortsätter såhär med promenader och fortsätter träna agilityn. Eftersom hon tycker att det är kul så borde inte en kastrering att få henne att tappa farten. Det kan hända men jag tror risken är ganska liten. Men jag ska fortsätta forska om tikarna blir slöare av det innan jag "tar upp det i rätten" med mamma :P

Såhär hittade jag på en hemsida där det diskuterades om kastrering av tikar:
Fördelar:
Jämnare humör
Slipper löp
Slipper skendräktigheter
Lättare att belöna med godis
Ingen risk för livmoderinflammation
Mindre risk för juvertumörer om man kastrerar en yngre tik

Nackdelar:
Kan bli tjock (men det har jag inte haft problem med alls)
Tiken får större risk för att bli inkontinent när hon blir äldre.


Hon som skrev dethär hade inte märkt att hunden gått upp i vikt och hunden var fortfarande pigg och glad.
Det var någon annan som hade skrivit att hunden hade gått upp 7 hk en tid efter operationen men det höll hon i skick genom att ändra matningen och lite mer motion.
Jag lutar mot kastrering. Jag tror jag ska prata med våran veterinär, vi ska väl dit med Mira för hennes ögon verkar inte vara helt bra än. Annars kan jag säkert prata med Veronica om det.
Nu ska jag se migsjälv på TV en gång till :S Sen ska jag nog sova.

Sovmorgon imorn! :D börjar kl 10 och slutar kl 12 :P Då blire gå på stan med mamma, Maria och Lucas ett tag men sen måste jag vara i hamn kl 2 för då ska jag ut och gå med Lena=)
Hare gött, godnatt=)

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar: